لیزر موهای زائد دست

دست‌های شما بخشی از بدن است که بیشتر از نقاطی مثل پاها و یا قسمت بیکینی و زیربغل در معرض دید است و بنابراین مجبور هستید که آن را هر روز شیو کنید یا هر هفته اپیلاسیون کنید و به همین خاطر و به خاطر شیوهای مکرر، ممکن اسن در ناحیه دست، آرنج و بازو دچار موهای زائد تیره و ضخیم شوید که چهره زشتی به دست‌های شما می‌دهد. لیزر موهای زائد دست علاوه بر صرفه‌جویی در وقت، انرژی و هزینه ها، پوستی لطیف و روشن و زیبا نیز به دستان شما هدیه می‌دهد.

بعد از شیو و اپیلاسیون به خاطر اینکه فولیکول‌‌های تیره موهای ضخیم زیر پوست می‌ماند همچنان پوست دست شما به سیاهی می‌زند و دانه‌های ریز سیاه‌رنگ در دست‌ها کاملا مشخص است. همچنین پوست دستی که دچار موهای زائد است زبر و خشن‌تر دیده می‌شود و  این مشکل همواره برای بسیاری از مردم و به ویژه بانوان آزاردهنده است و همه دنبال روشی برای حذف دائمی موهای زائد و رهایی از شیو و اپیلاسیون‌های زمانبر هستند.

ضرورت لیزر موهای زائد دست برای بانوان

از زمانی که تکنولوژی لیزر به کمک دفع موهای زائد آمده است لیزر موهای زائد دست بعد از لیزر صورت بیشترین دلیل مراجعه به کلینیک‌های پوست و مو است.  برای کسانی که به خاطر موهای زائد دست از پوشیدن لباس آستین‌کوتاه خودداری می‌کنند و همچنین به خاطر رشد سریع موها مجبورند هر دو روز یکبار پوست دست خود را شیو کنند لیزر بهترین روشی است که باعث می‌شود علاوه بر برگشت لطافت به پوست شیوهای پرتکرار و اپیلاسیون‌های دردناک برای همیشه منسوخ شوند.

دلیل بالا بودن آمار لیزر موهای زائد دست

دست‌ها همیشه در معرض دید هستند به همین علت اکثر بانوان برای اینکه موهای دست‌ها دیده نشوند به صورت روزانه آن‌ها را شیو می‌کنند یا مجبور به استفاده از لباس‌های آستین‎دار هستند. شیوهای مکرر موهای زائد را ضخیم و ضخیم‌تر می‌کند و علاوه بر آن باعث خشن شدن پوست نیز می‌شود. همچنین افزایش هورمون تستوسترون در بدن باعث استحکام موهای زائد دست و ضخیم شدن آن می‌شود که این امر باعث می‌شود اپیلاسیون و استفاده از دستگاه اپیلیدی دردناک شود و حتی در مواردی موم و شمع به خاطر ریشه قوی مو نتواند پوست را به صورت کامل پاکسازی کند. به همین خاطر لیزر موهای زائد دست طرفداران بیشتری دارد و شما را از شر موهای ضخیم و محکمی که با وجود شیو مکرر به سرعت رشد می‌کنند نجات می‌دهد و اکثر خانم‌ها و در موارد زیادی هم آقایان برای لیزر موهای زائد دست به کلینیک‎ها مراجعه می‌کنند.

حذف موهای زائد دست به روش لیزر باعث می‌شود فولیکول‌های مو از بین رفته و حالت زبری و خشن بودن پوست برطرف شود. همچنین به خاطر برطرف شدن دانه‌های سیاه زیر پوست که یا به علت فولیکول هستند یا نوک موهای در حال رشد، پوست دست چند درجه روشن‌تر از قبل می‌شود.

هزینه لیزر موهای زائد دست

اکثر مراجعه کنندگان خواهان از بین بردن موهای زائد مچ تا آرنج هستند زیرا ضخیم‌ترین و سفت‌ترین موهای زائد در این نواحی هستند اما معمولا اتفاق می‌افتد که مراجعه کننده درخواست لیزر از مچ تا شانه را داشته باشد. هزینه لیزر بسته به اینکه محل لیزر از مچ یا انگشتان تا آرنج باشد یا شانه و جنسیت مراجعه کننده که معمولا در آقایان حجم و تعداد موهای زائد زیاد است، تعداد جلسات، نوع دستگاه، کلینیک و متخصص، تعداد و حجم موهای زائد متفاوت است و بعد از مراجعه مشخص خواهد شد.

اصلاح مکرر موها موجب رویش موهای زیرپوستی

لیزر دست برای چه کسانی توصیه نمی‌شود؟

علاوه بر کسانی که مشکلات هورمونی دارند یا در معرض تابش اشعه خورشید قرار گرفته‌اند و یا پوستشان را برنزه کرده‌ان و سایر مواردی که قبلا به آن‌ها پرداخته‌ایم لیزر موهای زائد دست به کسانی که موهای زائد نازک دارند نیز توصیه نمی‌شود. این مورد به خصوص در مورد موهای زائد بازوها که عموما در اکثر افراد نازک و کم است در صورت لیزر و شیو مکرر برای لیزر پرپشت و ضخیم می‌شود که گاها با هفت جلسه لیزر نیز از بین نمی‌رود. پس در صورتی که موهای شکا نازک و کم پشت هستند و تیره نیستند از لیزر خودداری کنید.

اقدامات لازم قبل از لیزر موهای زائد دست

اقداماتی که لازم است قبل از لیزر موهای زائد دست رعایت کنید شامل موارد زیر است:

  • شش هفته قبل از لیزر موهای زائد دست برای رفع موهای زائد از اپیلیدی، موم و شمع استفاده نکنید.
  • ·        24 ساعت قبل از مراجعه به لیزر از تیغه جهت تراشیدن و شیو موهای زائد دست استفاده کنید.
  • شش هفته قبل از انجام لیزر در معرض نور مستقیم و حتی غیر مستقیم خورشید قرار نگیرید.
  • شش هفته قبل از لیزر از سولاریوم و برنزه کردن پوست دست اجتناب کنید.

عوارض لیزر موهای زائد

اگر لیزر موهای زائد دست توسط متخصص و در کلینیک تخصصی و با دستگاه‌های استاندارد و زیر نظر پزشک انجام شود عوارضی نخواهد داشت. البته عوارض خفیفی مانند قرمزی، تورمو التهاب موقتی بعد از لیزر کاملا طبیعی است و خطرناک نیست و در عرض یک هفته برطرف خواهد شد.

در صورت استفاده از دستگاه نامناسب و لیزر توسط شخص غیر متخصص ممکن است عوارضی مانند سوختگی، تورم، تاول، ایجاد لکه‌های تیره و روشن و درد و التهاب‌های طولانی مدت نیز مشاهده شود که در صورت بروز چنین عوارضی باید هرچه زودتر به پزشک معالجه کنید.

همچنین باید خاطر نشان کنیم که جهت کاهش عوارض باید تمام نکاتی که پزشک و متخصص قبل و بعد از لیزر توصیه می‌کنند رعایت کنید. به طور مثال قرار گرفته در معرض نور خورشید بعد از لیزر باعث سوختگی پوست و همچنین ایجاد لکه‌های پوستی می‌شود. و یا عدم استفاده از ضدآفتاب بعد و قبل از لیزر ممکن است سبب بروز خال و لکه شود که همه این موارد هنگام مراجعه به لیزر به شما توصیه خواهد شد.

فواید لیزر موهای زائد دست

به طور کلی لیزر اگر در جای مطمئن و توسط دستگاه استاندارد و شخص متخصص انجام شود عوارضی نخواهد داشت و حتی عوارضش کمتر از اپیلاسیون و روش‌های دردناکی مانند موم و وکس و اپیلیدی خواهد بود و همه این‌ها بستگی به مرکزی که به آن مراجعه کنید خواهد داشت.

نحوه لیزر درمانی و چگونگی تاثیر آن

معمولا در جلسه لیزر نیم ساعت قبل از شروع به کار متخصص از یک کرم بی‌حس کننده موضعی جهت از بین بردن درد احتمالی هنگام لیزر استفاده خواهد کرد.

نحوه از بین بردن موهای زائد توسط لیزر بدین صورت است که پرتوهایی که دستگاه لیزر تولید می‌شود توسط ملانین‌های پوست جذب می‌شود و از آن جایی که موهای سیاه بیشترین تعداد ملانین یا رنگدانه را دارند پرتوهای لیزر را جذب کرده و از بین می‌روند. به همین خاطر پوست‌های روشن و موهای تیره بیشترین جواب را به لیزر می‌دهند و پوست روشن آسیب کمتری از لیزر می‌بیند. همچنین کسانی که موهای تیره متراکم دارند بهترین جواب را از لیزر می‌گیرند.

آیا لیزر برای بدن ضرر دارد؟

پرتوهای لیزر به عمق سه تا پنج میلیمتری پوست نفوذ می‌کنند و بنابراین ضرری برای پوست ندارند و فقط فولیکول‌های مو را از بین می‌برند. فناوری لیزر برای سلامتی کاملا بی خطر است.

مراقبت‌های بعد از لیزر موهای زائد دست

بعد از جلسات لیزر و همچنین مابین رعایت جلسات مراقبت‌های پوستی زیر ضروری است:

  • بهتر است تا دو هفته در معرض آفتاب قرار نگیرید و اگر مجبور به بیرون رفتن هستید از لباس آستین‌دار و ضد آفتاب استفاده کنید.
  • بین جلسات لیزر فقط مجاز به استفاده از تیغ هستید و نباید از روش‌هایی مانند موم و اپیلیدی استفاده کنید.
  • بهتر است تا سه روز بعد از لیزر از رفتن به سونا و استخر پرهیز کنید.
قبل و بعد لیزر موهای زائد دست

آیا از بین رفتن موهای زائد به روش لیزر دائمی است؟

لیزر موهای زائد روشی دائمی است اما باید چند نکته را در نظر نداشته باشید:

  • لیزر فقط می‌تواند موهایی را که در مرحله رشد هستند از بین ببرد و در در هر جلسه فقط بیست درصد از موها ممکن است در مرحله رشد باشند. به عبارت دیگر چرخه رشد مو عبارت است از مرحله آناژن که مرحله رشد فعال مو است، کاتاژن یا مرحله انتقال که فولیکول مو شروع به مردن می‌کند و تلوژن که مرحله استراحت است. دستگاه لیزر فقط در مرحله آناژن قادر است که موهای زائد را از بین ببرد و در هر جلسه لیزر اکثر موها در مرحله کاتاژن و تلوژن هستند و برای از بین بردن کامل موها باید چند جلسه با فاصله مشخص لیزر درمانی کنید.
  • لیزر فقط می‌تواند موهایی را که رنگدانه بیشتری دارد یعنی موهای تیره و ضخیم از بین ببرد و اگر شما موی سفید یا خاکستری دارید تکنولوژی لیزر قادر به از بین بردن آن نخواهد بود. همچنین اگر موهای نازک و ریز دارید به علت وجود رنگدانه کمتر این موها قادر به جذب انرژی لیزر نبوده و حذف آن‌ها همیشگی نخواهد بود. موهای تیره و ضخیم رنگدانه بیشتری دارند بنابراین انرژی لیزر را جذب کرده و این انرژی به گرما تبدیل شده و به دمای هفتاد درجه می‌رسد و باعث از بین رفتن ریشه مو می‌شود.
  • نکته سوم رنگ پوست شماست. وقتی پوست شما تیره است لیزر توان تشخیص پوست شما را از مو ندارد و بنابراین علاوه بر مو پوست نیز دچار سوختگی و لکه می‌شودو بنابراین تکنسین باید با شدت کمتری پوست شما را لیزر کند اما در صورتی که پوست شما روشن و مویتان تیره باشد تکنسیت با شدت بیشتری موهای زائد را از بین می‌برد.
arالعربية